Twee jaar geleden startte Platform31, in samenwerking met diverse gemeenten, met de implementatie van de aanpak Mobility Mentoring® in Nederland. Met deze integrale aanpak willen we een oplossing bieden voor de hardnekkige armoede- en schuldenproblematiek die in veel gemeenten speelt, en vrijwel altijd gepaard gaat met problemen op andere leefgebieden. Om inzicht te krijgen in de potentiële maatschappelijke opbrengsten van Mobility Mentoring® in de Nederlandse situatie, voerden we samen met adviesbureau Rebel een indicatieve maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) uit. Daaraan namen vier gemeenten deel die al enige tijd met de Mobility Mentoring®-aanpak werken: Alphen aan den Rijn, Brunssum, Hoogeveen-De Wolden en Zaanstad deel. De geïdentificeerde effecten op de korte termijn, en daarbij de doorkijk naar de effecten op de lange termijn, bieden een inzicht in wat Mobility Mentoring® kan opleveren voor de onderzochte pilots. Deze analyse draagt bij aan de doorontwikkeling en duurzame implementatie van de aanpak in Nederland.
In deze factsheet presenteren we onder meer deze resultaten:
- Het verschil tussen de wereld met en zonder Mobility Mentoring®
- Werkzame elementen van de Mobility Mentoring®-aanpak
- Effecten op de pijlers van de Brug naar Zelfredzaamheid®
- Indicatieve kwantificering van de effecten
- Aandachtspunten voor doorontwikkeling