Netwerkorganisaties en organisatienetwerken

Effectief door sterke en snelle verbindingen

Professor Geert Teisman, voorzitter van de Wetenschappelijke board van Platform31, schreef een reflectie op de opkomst van organisatienetwerken in het publieke domein. Hij signaleert dat de meest succesvolle ondernemingen van dit moment dat succes vooral te danken hebben aan hun vermogen om netwerken en ketens op te bouwen en daarin voor zichzelf een sterke en financieel lucratieve positie te creëren. Ook in het publieke domein zoeken professionals naar mogelijkheden om hun bestuurskracht en impact in de samenleving te vergroten door minder eenzijdig naar hun eigen kern te staren en daar de bevrijdende besluiten van te verwachten. Ze zoeken meer de grensgebieden op met andere organisaties. Lees meer

Wat maakt een bewonersinitiatief succesvol in de energietransitie?

Waarom werkt het ene initiatief goed en het andere minder? Platform31 licht in dit artikel de werkzame elementen uit van een onderzoek naar Bewoners-voor-bewonersinitiatieven. Zo krijgt de professional en beleidsmaker zicht op wat werkt aan bewonersinitiatieven in de energietransitie. En actieve bewoners krijgen inzicht in de kracht van hun initiatief en waar mogelijk de aandachtspunten liggen. Lees meer

Drieluik taakgerichte populatiebekostiging: verplicht cliëntonderzoek biedt geen benchmark

Deel 2: Sneladvies Verplicht clientonderzoek biedt geen benchmark

Drie knelpunten van gemeenten bij taakgerichte populatiebekostiging. Platform31 bracht twintig experts bij elkaar, van ervaringsdeskundigen tot juridisch experts, om te zoeken naar oplossingen. Zodat uw gemeente moeiteloos om vergelijkbare hobbels heen kan laveren. Deze keer in deel 2: verplicht cliëntonderzoek biedt geen benchmark (Heerlen en Alphen aan den Rijn) Lees meer

Drieluik taakgerichte populatiebekostiging: flexibiliteit vs rechtszekerheid

Deel 1: Sneladvies Flexibiliteit versus rechtszekerheid

Drie knelpunten van gemeenten bij taakgerichte populatiebekostiging. Platform31 bracht twintig experts bij elkaar, van ervaringsdeskundigen tot juridisch experts, om te zoeken naar oplossingen. Zodat uw gemeente moeiteloos om vergelijkbare hobbels heen kan laveren. Deze keer in deel 1 het knelpunt: Flexibiliteit versus rechtszekerheid (Heerlen). Lees meer

Welke rol hebben raadsleden in de warmtetransitie?

Vijf tips voor raadsleden

Raadsleden hebben een belangrijke rol in de overgang naar aardgasvrije wijken die alle Nederlandse gemeenten de komende jaren inzetten. Eind 2021 moeten alle gemeenten een Transitievisie Warmte hebben vastgesteld. Veel raadsleden zijn zoekende naar welke kennis zij nodig hebben en welke rol zij kunnen pakken. Een reeks online bijeenkomsten leverde vijf tips op. Lees meer

De waarde van organisatienetwerken

Steeds meer blijkt dat maatschappelijk organisaties complexe maatschappelijke vraagstukken niet meer in hun eentje, met de bestaande manier van werken, kunnen oplossen. We zien steeds meer organisatienetwerken ontstaan in de (semi-)publieke sector. Ondanks hun belang voor de effectiviteit van het publieke domein, weten we nog weinig van het ontwerp en de opbrengsten van deze netwerken. Lees meer

Nieuw: nieuwsbrief Coronapapers

Schrijf je in!

De website ‘Coronapapers: pandemie, politiek en binnenlands bestuur’ biedt beschrijvingen, analyses en duidingen van de eerste gevolgen van de coronabestrijding voor de politiek, het bestuur en het beleid in het binnenland bestuur. De focus ligt op de decentrale overheden. Vanaf deze zomer start de nieuwe nieuwsbrief met bijbehorende website. Lees meer

Populatiebekostiging als bindmiddel

De rol van populatiebekostiging bij de transformatie van het sociaal domein

Gemeenten zijn sinds 1 januari 2015 verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo 2015, de Participatiewet en de Jeugdwet. Sinds deze zogeheten decentralisaties hebben ze een grotere vrijheid om het sociaal domein naar eigen inzicht in te richten. Een aantal gemeenten heeft daarbij gekozen voor taakgerichte populatiebekostiging. In dit artikel gaan we in op dit bekostigingsmodel en illustreren we de praktijk aan de hand van de ervaringen van Heerlen, Utrecht, Alphen aan de Rijn en Lelystad. Lees meer

Kerngericht werken in Altena: van tekentafel tot praktijk

Interview met Matthijs van Oosten, Rick Dollekens en Han-Willem Groeneveld, gemeente Altena

Hoe kun je gebiedsgericht werken implementeren in een nieuwe gemeente? Met die vraag ging Platform31 naar de gemeente Altena, één van de jongste gemeenten van Nederland. Deze gemeente werkt gebiedsgericht en noemt dat kerngericht werken. Lees meer

Sturing in de jeugdzorg? Het kan!

Interview met Ruut van Andel

Platform31 sprak met Ruut van Andel. Als informatiemakelaar maakt hij voor zowel de gemeenten als zorgaanbieders in de regio inzichtelijk hoe de inzet van jeugdhulp verloopt en wat het effect van de hulp is. Hij legt uit hoe de regio de taken vanuit de Jeugdwet oppakte en trekt een vergelijking met de Wmo. Lees meer

Hoe financier je een integraal plan?

Interview met Hanneke Puts (TNO) en Jurgen van der Heijden (AT Osborne)

Je kunt de meerdere functies van water dus ‘stapelen’ of ‘meekoppelen’ in een integraal plan en bijvoorbeeld gelijktijdig investeren in drinkwater, klimaatadaptatie én natuur. Dat klinkt mooi, maar wie betaalt voor de uitvoering van deze integrale oplossing? Platform31, At Osborne en TNO onderzoeken hoe meervoudig investeren werkt – en hoe je samen (hernieuwbare) meerwaarde kunt creëren. Lees meer