Niet vanzelf
Bij maatschappelijke legitimatie gaat het om wezenlijke vragen. Is er steun voor de ambitie van het netwerk? Erkent de achterban de noodzaak tot samenwerking en het vormen van een netwerk, om zo buiten de staande organisaties een passende aanpak te ontwikkelen? Krijg het netwerk het vertrouwen van de maatschappij om issues op te pakken? En, worden de opbrengsten gewaardeerd door cliënten en hun belanghebbenden?
Maatschappelijke legitimatie komt niet zomaar naar je toe; je moet er toch echt zelf op uit als netwerk. En zoals bij wel meer aspecten van het werken in netwerken, werkt legitimatie net wat anders dan bij reguliere maatschappelijke organisaties. Er zijn nog geen vastliggende legitimatieprocedures, zoals verplichte verantwoordingsinformatie, of een governance code. Vormen van formele en georganiseerde legitimatie ontbreken (nog) bij netwerken. Zie daar de noodzaak én ruimte voor het creatief verstevigen van de legitimatiebasis van je netwerk.
Zelf-legitimatie is niet genoeg
De huidige praktijk in de netwerken laat zich het beste beschrijven als zelf-legitimatie. Het zijn de partners zelf die beproeven hoe het gaat met het netwerk en daar wel of niet steun aan geven. Zo kan de stuurgroep het jaarverslag vaststellen en dat in de eigen organisatie nog eens agenderen. Professionals kunnen kritisch reflecteren op hun eigen werk tijdens een werksessie.
Veel netwerken lijken dat genoeg te vinden. “We doen goede dingen en het netwerk levert toch iets moois op voor onze bewoners/cliënten? En, we kijken daar toch samen naar, vanuit het perspectief van degene voor wie we het doen?” klinkt het dan. ”Bovendien, zit de maatschappij wel te wachten op een verhaal over de legitimatie van ons als netwerk?”
Daarmee hebben netwerkpartners een punt. Omdat een netwerk bestaat uit een divers gezelschap van partijen, brengt iedereen vanuit de eigen sector of het eigen domein normen en ervaringen mee. Dit geeft een rijke, stevige basis voor de legitimatie. Zeker als deze partijen zich ook opstellen als vertegenwoordiger van hun bewoners en cliënten.