Wensen en behoeften centraal van mensen met een beperking
Karin Stiksma van Joint Projects begeleidde de aanpak in de Apenheul. “Onze aanpak begint met een open dialoog met bezoekers die beperkingen hebben. Hun wensen en behoeften stellen we centraal, met de nadruk op plezier en de menselijke beleving. In onze aanpak werken we nauw samen met ons ‘rebellenteam’. Een divers gezelschap van mensen met verschillende vormen van beperking die er graag op uit gaan. Samen bekijken we elke stap in de ‘klantreis,’ zowel vóór, tijdens als na het bezoek. Op basis van hun ervaringen kunnen we concrete en praktische aanpassingen aanbrengen.”
De betrokken rebellen gaven aan dat het vooral belangrijk is dat ‘ze net als andere bezoekers gehoord worden. Karin: “Niet alles kan als het gaat om toegankelijkheid. En sommige behoeften staan ook tegenover elkaar. Bijvoorbeeld wel geluid of geen geluid. Maar de dingen die wel kunnen pakken we zo snel mogelijk aan. Denk aan zitjes bij de speelplaats. Of het weghalen van grint bij de parkeerplaats. En we houden ook de (sociale) media en reviews in de gaten om te zien of onze aanpassingen (de juiste) impact hebben. Het gaat er dus om dat je nadenkt over alternatieven, anders leert te kijken en denken, mensen echt ziet. Dat is een belangrijke boodschap aan directies en in trainingen voor het personeel en de vrijwilligers van de Apenheul.”