Van stadsvernieuwing naar wijkverduurzaming
Gemeenten koppelen opgaven bij wijkverduurzaming: wanneer werkt het en hoe doe je het goed?
5 november
Wijken gaan van het gas af. In deze wijken willen we tegelijk meer ruimte geven om wateroverlast aan te kunnen of hittestress. En als je in de wijk bezig bent kom je energiearmoede tegen. Grote maatschappelijke opgaven, en vooral het beleid dat daarop is geformuleerd, komen samen in de wijk en buurt. Daar moet het integraal. Alleen, daar is de gemeente met de veelal sectorale inrichting en budgetten niet op ingericht.
Koppelen van opgaven of integraal werken is een noodzakelijk antwoord op de complexiteit van maatschappelijke opgaven. Daarvoor zijn andere, minder sectorale, sturings- en organisatievormen nodig dan waar bijvoorbeeld een gemeente nu op is ingericht. In de afgelopen jaren heeft Platform31 hier in het programma Koppelen van opgaven lessen over opgehaald.
Koppelen van opgaven is een organisatievraagstuk; het gaat over integraler werken en gaat in de beeldvorming over ‘alles hangt met alles samen’. Ergens is dat ook zo, maar als we zo blijven denken en doen, komen we niet verder, dat verlamt.
Er zijn systeeminnovaties nodig, maar hoe doe je dat, hoe maak je en hoe je dat behapbaar? Dat is een vraag die John Grin, hoogleraar systeeminnovaties aan de Universiteit van Amsterdam, fascineert. Hoe kan het toch dat bepaalde zaken die nodig zijn maar blijven hangen? De samenhang in maatschappelijke opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie is groot en kan het ingewikkeld en complex maken. Of lijkt dat maar zo en moeten we beter kijken? Hoe kun je wel het systeem (hoe de gemeente is georganiseerd, hoe de openbare ruimte is georganiseerd, hoe partijen en inwoners daarmee acteren, enzovoort) veranderen zonder dat het verlamt?
In dit webinar laten we John Grin daarover aan het woord. Hij daagt de deelnemers uit om vanuit hun eigen cases en situatie na- en mee te denken. Hoe kun je met gerichte interventies zonder het systeem meteen overhoop te gooien, toch verder komen? Tips and trucs blijven niet uit!
Gemeentelijke en medewerkers van adviesbureaus, netbeheerders, woningcorporaties, et cetera. Allen die zich buigen op welke manier dan ook, over de dilemma’s bij het organiseren van transities en hoe we daarop beter sturen. Of je nu bezig bent met bijvoorbeeld de warmtetransitie, congestieproblemen, klimaatadaptatie of met wijkgericht werken.
Je krijgt inspiratie over hoe veel gemeenten op dit moment proberen vorm te geven aan meer integraal werken. Hopelijk ook inspiratie voor de eigen praktijk om daar mee verder te komen.
10:00 | Opening en welkom | Jan Kastje | Senior projectleider Platform31 |
10:05 | Introductie We nemen je kort mee in de plannen om in 2025 het programma af te ronden en terug te kijken naar wat er al geleerd is. |
Huub Glas | Directeur 2RC |
10:15 | Key note John Grin trapt af, maar zal daarna de deelnemers uitnodigen met eigen voorbeelden uit de eigen praktijk te komen en bouwt daarop door. Hij sluit af met aan aantal tips and tricks die aansluiten bij de ervaring van de deelnemers. |
John Grin | Hoogleraar systeeminnovaties, Universiteit van Amsterdam |
10:55 | Afsluiting en hoe verder | Jan Kastje | Senior projectleider Platform31 |
Platform31 is samen met Huub Glas van 2RC, dat zich bezig houdt met onder andere vijfdegeneratie warmte- en koudenetten, gaan kijken of integraal werken de verduurzaming van de gebouwde omgeving versnelt. Niet a priori – maar als het lukt, is de impact groot. Daarvoor is nodig dat er inzicht komt in alle opgaven, urgenties, beleid en financiële stromen die door de wijk of het gebied gaan. Op basis waarvan maak je dan keuzes? Hoe borg je het interne proces van integraal werken en vooral: hoe match je dat interne proces met het proces van en in de wijk?
Een voorlopig antwoord lijkt te zijn, dat het intern in de organisatie belangrijk moet worden gevonden. Integraal werken vraagt immers ook meer proces, overleg enzovoort en dat kost tijd en geld. Bovendien moeten medewerkers de ruimte krijgen om meer integraal te kunnen werken, want het knelt nogal eens met sectoraal beleid en potjes. Hoe stuurt de gemeentelijke directie in dat proces en op basis van wat?
Tegelijk is ook onze bevinding, het gaat om mensen. In de wijk, maar ook in het gemeentehuis. Hoe brengen we dat beter samen?