Asielzoekers naar werk begeleiden biedt kansen
G40-gemeenten roepen het Rijk op om regels te versoepelen. Dat helpt de samenleving, de arbeidsmarkt en de asielzoeker zelf.
De impact van COVID-19 op grensregio’s: resultaten en handelingsperspectieven
Het G40-Stedennetwerk onderzocht dit vanuit de rechtstatelijke aanname dat het niet uitmaakt of iemand aan/over de grens woont, werkt, studeert of onderneemt. Geadviseerd door een bestuurlijke G40-werkgroep en gebruik makend van data, veldonderzoek en analyses van Birch/Platform31, doet het G40-Stedennetwerk de volgende aanbevelingen om sociale en economische COVID19-schade, die specifiek is voor grensregio’s zoveel als mogelijk te beperken en lessen te trekken met oog op de toekomst:
Grensregio’s hebben gemeenschappelijk dat zij de Europese opgave hebben om 8% extra economische groei. oftewel 4 miljoen extra banen te realiseren door gebruik te maken van het grensoverschrijdende agglomeratievoordeel. Een vergelijking van daadwerkelijke en
potentiële pendelstromen uit 2012 leverde voor de grens met België een daadwerkelijke pendelstroom op van 8,3% (inkomende pendel) en 2% (uitgaande pendel) en voor de grens met Duitsland 9,4% (inkomende pendel) en 1,6% (uitgaande pendel). Tevens hebben ook
grensregio’s de taak om bij te dragen aan de grote maatschappelijke transities, onder andere op het gebied van energie, digitalisering en arbeidsmarkt.
"*" geeft vereiste velden aan