Migratie en wonen
De Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050 bracht begin 2024 haar rapport uit en bepleit een gematigde groei en keuzes van de overheid om onderwijs, zorg, wonen en sociale voorzieningen toegankelijk te houden. Dat die keuzes nodig zijn, staat nauwelijks ter discussie omdat de toegankelijkheid op dit moment al niet gegarandeerd lijkt, zeker niet wat het wonen betreft. Dakloosheid dreigt al voor arbeidsmigranten, statushouders en asielzoekers.
Sinds 2021 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de inburgering van statushouders. Hoe gaan gemeenten, woningcorporaties huurders(organisaties) om met deze opgave? Welke invloed heeft dit gehad op de woningtoewijzing, nieuwe woonvormen en samenwerking met woningcorporaties? Krijgen de juiste groepen de prioriteit als het gaat om woningtoewijzing? Zet eenieder zich in om de woningvraag van deze groepen op een rechtvaardige wijze op te lossen, rekening houdend met de behoeften van de verschillende groepen en met moed om tegen populistische ideeën hierover in te gaan? Lukt het om voldoende (soms grote) woningen vrij te spelen om de taakstelling in te vullen? Of is het gedrang van voorrangsgroepen in de woonruimteverdeling en de hete adem van het debat over ‘lokale binding’ te groot om tot een oplossing te komen en komen we niet verder dan (tijdelijke) flexwoningen? En wat betekent de instroom van deze vaak ook kwetsbare groepen voor de wijken en buurten waar al een groot aandeel kwetsbare bewoners wonen?
We kijken uit naar betogen die ervaringen delen van de lokale aanpak, die achterblijvende antwoorden op deze problematiek analyseren en we verwelkomen betogen die inspirerende voorbeelden bieden waar andere wijken en buurten, bewoners, gemeenten en corporaties van kunnen leren.