Werken met kinderen aan de openbare ruimte verbetert de leefomgeving
Verschillende methoden helpen gemeenten om kinderen te betrekken bij het inrichten en verbeteren van de openbare ruimte.
De laatste 10-15 jaar is er toenemende aandacht van overheden voor actief burgerschap. De ‘Kennismakelaar ruimte voor initiatief’ (een samenwerking van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), Platform31 en Movisie) is op zoek naar praktijkvragen rondom de transitie naar meer zelfsturing, en verbindt deze met wetenschappelijke kennis zodat wetenschappelijke kennis ontsloten wordt en praktijkvragen meegenomen kunnen worden in wetenschappelijk onderzoek.
Doel van de literatuurstudie is om bestaande (nationale en internationale) wetenschappelijke kennis bij elkaar te brengen, kennis te ordenen rode draden te trekken. Ook worden opvallende kennislacunes geïdentificeerd. Tot slot biedt de studie inzicht in kansen voor verschillende praktijken, niveaus en beleidsterreinen.
In de rapportage krijgt relevante internationale literatuur extra aandacht, omdat die internationale dimensie in veel Nederlandse rapporten en beschouwingen nog onderbelicht blijft.
De literatuurstudie bestaat uit 3 delen. In het eerste deel worden trends en transities in beleid en maatschappij nader onderzocht, waaronder de zogenaamde ‘derde generatie burgerparticipatie’ (burgers initiëren, overheid participeert). Deel 2 inventariseert de bevorderende omstandigheden van actief burgerschap en kijkt daarbij naar internationale en nationale (academische) literatuur. En het derde deel maakt de (tussen)balans op. Bij participeren gaat het om kunnen, willen en gevraagd worden, zo blijkt.
De literatuurstudie is gemaakt door de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur voor de Kennismakelaars Ruimte voor initiatief, op verzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).
"*" geeft vereiste velden aan