Publicatie Landelijk gebied

Hoe Mobility as a Service uitwerkt op verstedelijking

Heeft uw stad een goede MaaS-Print?

14 oktober 2017
Mobiliteit zal de komende tijd fundamentele veranderingen ondergaan: de elektrische auto, duurzaam transport, autonoom rijden, nieuwe vormen van stadsdistributie en de elektrische fiets als alternatief voor de auto. Bij ‘Mobility as a Service’ (MaaS) wordt bezit ingeruild voor een gebruiksabonnement. Deze veranderingen kunnen gevolgen hebben voor het gebruik van stedelijke infrastructuur en mogelijk ook voor de inrichting en het ontwerp van de gebouwde omgeving. Dit artikel brengt de kansen en knelpunten van MaaS in beeld.

Auteur(s)

Nico van Buren, Kees Machielse en Anne Heeger

De essentie van het concept is eenvoudig: een dienstverlener biedt de reiziger een complete mobiliteitsdienst aan: betaalbaar vervoer van deur-tot-deur. In potentie kan MaaS leiden tot een CO2-reductie door een veel efficiëntere omgang met beschikbare capaciteit. Er bestaat echter ook een risico van uitsluiting van bepaalde groepen.

Dit artikel gaat dieper in op het concept Mobility as a Service en brengt een aantal (prille) initiatieven in beeld. In vier scenario’s schetsen we de consequenties die MaaS kan hebben op de ontwikkeling van de stad en verstedelijkingsopgaven.

20171002_Heeft_uw_stad_een_goede_MaaS-print_def

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden
Pdf bestanden
Hidden

Contact

Nico van Buren 06 23 01 28 28 LinkedIn

Ontvang nieuws van Platform31

Nieuws, publicaties en bijeenkomsten van Platform31 automatisch in jouw mailbox? Meld je dan aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief over actuele ontwikkelingen in stad en regio.

Bekijk al onze nieuwsbrieven en updates

"*" geeft vereiste velden aan