- home
- Welkom op de Wijkengids
- 9. Ondernemend Maatschappelijk Initiatief
- 9.1.3.2 Crowdsourcing
Wijkaanpak door de jaren heen
9.1.3.2 Crowdsourcing
Crowdsourcing is een financieringsvorm waarbij een groep (vaak particuliere) investeerders en ondernemers samenwerkt en investeert in projecten. Door veel partijen bij elkaar te brengen, wordt vermogen bijeengebracht waarmee investeringen kunnen worden gefinancierd.
Voorbeelden
Pifworld. Een project dat bij Pifworld wordt aangemeld kan zelf aangeven wat nodig is om het project succesvol te maken. Pifworld geeft de keuze om te doneren, te bloggen (kennisoverdracht), te rapporteren, een team te leiden, je in te zetten als expert of om geld op te halen.
Hét modelvoorbeeld van crowdsourcing, waarbij de crowd (klanten/consumenten) online zelf een nieuwe creatie van Lego kan indienen. Vervolgens doet de fabrikant de steentjes die daarvoor nodig zijn in een doosje (dat ook zelf ontworpen kan worden) en stuurt het tegen betaling op. Niet alleen zijn die ontwerpen voor jezelf, maar het ontwerp kan ook in de catalogus worden gezet, zodat ook anderen het kunnen bestellen. De bedenker krijgt vervolgens een klein deel van de omzet. Lego bespaart hiermee op personeel. En het blijkt een succes: in de top 5 van Legospeelgoed staan 2 artikelen die door 9-jarige kinderen zijn bedacht (besocialized.nl).
Thema's
- 9.1.1 Nieuwe financieringswijzen: Sociale Obligaties
- 9.1.2 Nieuwe financieringswijzen: Lokale Gemeenschapsfondsen
- 9.1.3 Nieuwe financieringswijzen: Toolbox financieringswijzen
- 9.1.3.1 Voorbeelden toolbox
- 9.1.3.2 Crowdsourcing
- 9.1.4 Nieuwe financieringswijzen: Strategische partners zoeken
- 9.1.5 Nieuwe financieringswijzen: Giften en Aandelen
- 9.1.6 Nieuwe financieringswijzen: Crowdfunding
- 9.2.1 Publiek-private samenwerking: Maatschappelijk aanbesteden
- 9.2.2 Publiek-private samenwerking: Waardecreatie in Wijken
- 9.2.3 Publiek-private samenwerking: sociaal ondernemerschap
- 9.2.4 Publiek-private samenwerking: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)
- 9.3.1 Versterken van de wijkeconomie: Wijkbranding
- 9.3.2 Versterken van de wijkeconomie: MKB studie
- 9.3.3 Versterken van de wijkeconomie: Bedrijvige Wijken in bedrijvige steden
- 9.3.4 Maatschappelijke Kosten en Baten in beeld