- home
- Wat we doen
- Onderzoek
- SURF
- Economische veerkracht
Economische veerkracht
Smart Urban Regions of the Future (SURF)
Hoe zorgen we ervoor dat er in gebiedsontwikkeling rekening wordt gehouden met maatschappelijke opgaven? Welke slimme oplossingen zijn er voor krimpregio’s? En welke kennis en technologische ontwikkelingen zijn nodig voor een vitale economie van steden? In het SURF programma werken (internationale) consortia van wetenschappelijk onderzoekers en praktijkpartijen in stedelijke regio’s samen aan kennis over dit soort vraagstukken.
Een overzicht van onderzoeken die zich onder meer bezighouden met dit thema:
Projecten
3S RECIPE | oplossingen voor krimpregio’s
Staat voor slimme oplossingen voor regio’s die met bevolkingskrimp te maken hebben (Smart Shrinkage Solutions). Lees verder
- Lees het interview Saving Europe’s cities with proper policy analysis and bold interdisciplinary approaches (JPI UrbanEurope, april 2020); Dr Vlad Mykhnenko, (3S RECIPE’s project coordinator) and Dr Anna Badyina (one of the projects researchers), from the University of Oxford, reflect on their lessons learned.
- 3S RECIPE Final Conference – bijdrage van Vlad Mykhnenko over krimp in Glasgow en andere Europese steden (17 maart 2020)
BRIGHT FUTURE
Beoogd resultaat: innovatieve lokale ontwikkelingsstrategieën voor de toekomst van (post)industriële (kleinere) Europese steden. Lees verder
Cities of Making | de maakindustrie terug in de stad
Het project draait om het naar de stad terugbrengen van de maakindustrie wat allerlei mogelijke voordelen biedt op het gebied van werkgelegenheid, circulaire economie en economische veerkracht. Lees verder
Citybranding in polycentrische regio’s (afgerond)
Duurzaamheid is een belangrijk thema voor steden bij het aantrekken van investeerders, bedrijvigheid en inwoners. Ze gebruiken city brands als eco, smart, leefbaar, weerbaar of creatief om die reputatie te vestigen, hoe doen ze dat in de Randstad en in vergelijkbare regio’s in Europa en China? Lees verder
Future spatial patterns of in-store and online grocery shopping
Supermarkten leveren dagelijkse producten en spelen een sociale rol. Enkele recente trends: door schaalvergroting verdwijnen supermarkten; de stadsrand wordt aantrekkelijker voor hypermarkten; online supermarktdiensten zijn in opkomst. Dit kan leiden tot meer autoverkeer, verlies van sociale cohesie en leegstand van vastgoed. Deze studie onderzoekt dit voor verschillende mogelijke ruimtelijke patronen. Lees verder
R-LINK
Kleinschalige bottom-up initiatieven en organische gebiedsontwikkeling worden gezien als een slimme manier voor stedelijke transformatie. De onderzoekers analyseren verschillende vormen van deze initiatieven en onderzoeken hoe deze initiatieven te verbinden zijn met maatschappelijke opgaven op de lange termijn zoals bereikbaarheid, inclusiviteit (sociale deelname door alle groepen) en duurzaamheid. Lees verder
Ruimte voor werken
We onderzoeken waar werken in de afgelopen 20 jaar verdwenen is om plaats te maken voor bijvoorbeeld wonen en waar juist ruimte voor werken gemaakt is. Daarmee krijgen we inzicht in de locaties die mogelijk vrij kunnen komen voor toekomstige woningbouw en ruimte die nog voor werken gereserveerd moet worden. Lees verder
SCITHOS | duurzaam toerisme
Het concept bestaat uit handreikingen en instrumenten die steden ondersteunen bij de overgang naar meer een milieu- en sociaal verantwoord toerisme, dat tegelijkertijd bijdraagt aan de economische welvaart op de lange termijn. Lees verder