Renoveren met aandacht voor kwetsbare huurders

Hoe kunnen woningcorporaties weerstand en onvermogen bij huurders verminderen?

Woningcorporaties proberen hun huurders zo goed mogelijk te betrekken voorafgaand aan en tijdens renovatietrajecten. Dit is niet altijd gemakkelijk, zeker waar het gaat om kwetsbare huurders die soms al moeite hebben om mee te doen aan de samenleving. Sommige huurders zijn moeilijk bereikbaar of schieten in de weerstand wanneer een corporatie haar plannen presenteert. Het stelt woningcorporaties voor een uitdaging bij het uitvoeren van hun werkzaamheden: Hoe bereik je huurders die zich gewild of ongewild afzijdig houden? En hoe help je hen een ingrijpend renovatietraject door?

Woningcorporaties vliegen deze trajecten op verschillende manieren aan als gevolg van onder meer de inrichting van hun eigen organisatie en de samenwerking met partijen in het sociaal domein. We brengen deze variatie in beeld en kijken hoe corporaties hun (zeer) kwetsbare doelgroepen het beste kunnen benaderen om renovatietrajecten zo soepel mogelijk te laten verlopen.