- home
- Thema's
- Thema: Bestuur en samenspel
- Spelers met impact
Inhoud
Dossier
Spelers met impact
Bedrijven kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het creëren van gezonde, veilige en leefbare wijken. Daarvan lijken steeds meer bedrijven zich ook bewust; ze zoeken de verbinding met lokale netwerken en maken werk van hun sociale impact en leggen dat ook vast in hun bedrijfsstrategie. Bedrijven kunnen daardoor voor gemeenten een waardevolle speler zijn bij het bereiken van vitale wijken. Maar hoe zorg je dat bedrijven zich willen verbinden aan wijkontwikkeling en de maatschappelijke opgave in steden?
Platform31 laat zien dat niet alleen de overheid aan zet is op maatschappelijk vlak, maar dat óók bewoners en de markt (kunnen) bijdragen aan vitale wijken. We onderzoeken daarvoor de drijfveren van bedrijven met een maatschappelijke missie: wat zijn hun incentives? Hoe krijgen zij de businesscase rond? En in welke netwerken zijn zij actief? Ook kijken we hoe gemeenten de samenwerking met deze spelers kunnen vormgeven en wat dit soort samenwerkingen nu al oplevert voor de beleidsdoelstellingen. Denk bijvoorbeeld aan het maatschappelijk aanbesteden en zorgen voor passende beleidskaders die passen bij het veranderend speelveld waarin ondernemers zich vaker op het sociale en fysieke domein manifesteren en een bijdrage leveren aan maatschappelijke vraagstukken. Bovendien verbinden en brengen we spelers in kaart die kunnen bijdragen aan werkbare oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken.
Het Rikx-platform maakt impact in Rotterdam betaalbaar
Impact ondernemers bieden vaak onconventionele oplossingen met een hoge maatschappelijke impact. Financiering vinden om de oplossingen ook daadwerkelijk uit te voeren is echter lang niet altijd eenvoudig. Gemeente Rotterdam werkt daarom sinds kort samen met Rebel aan de pilot platform Rikx. Lees meer
Kansen voor impactondernemers in Zuidoost-Drenthe
Steeds meer ondernemers zijn naast financiële winst ook gericht op maatschappelijke impact. In dit onderzoek hebben de onderzoekers van Buro Bries specifiek gekeken naar het lokale ecosysteem voor impactondernemen in Zuidoost-Drenthe. Wat houdt deze ecosysteem-benadering precies in, en wat levert het ons op? Lees meer

Podcast31 – #6 Inkopen met impact
Als publieke organisatie kun je verschil maken met hoe en waar je diensten of producten inkoopt. Zo kun je bijvoorbeeld bijdragen aan een slimme, groene en gezonde toekomst door te kiezen voor duurzame producten of circulaire materialen. Inkoopkeuzes hebben dus maatschappelijk impact. Hoe kun je daarop sturen? En wat zijn de mogelijkheden? Daarover gaat de nieuwste aflevering van Podcast31. Lees meer
Magazine: Creëren van maatschappelijke meerwaarde
Meer dan ooit ligt het initiatief voor het onderhouden en (her)ontwikkelen van stedelijke gebieden bij gemeenten, burgers, maatschappelijke organisaties en marktpartijen. Hoe ziet deze Nieuwe Werkelijkheid er uit? In dit afsluitende themanummer leest u over de betekenis en invulling van maatschappelijke waarde binnen gebiedsontwikkeling. Lees meer


Een steentje bijdragen
In Seattle zijn veel organisaties sterk in het creëren van bewoners- en ondernemersbetrokkenheid bij maatschappelijke opgaven. Ook in Nederland werken veel bewoners en bedrijven aan een krachtige stad en regio, maar de zichtbaarheid van hun ‘social impact’ kan soms wel eens een vleugje inspiratie uit Seattle krijgen. Lees meer