- home
- Thema's
- Thema: Bestuur en samenspel
- Meer nieuws
Meer nieuws

Responsief werken over bestuursperiodes heen: Heusden doet het sinds 1997
In de gemeente Heusden zijn ambtenaren al meer dan 20 jaar ‘MogelijkMakers’ en sijpelt dit gedachtegoed door in alle lagen van de gemeente. Als inwoners initiatief tonen, zetten MogelijkMakers hun schouders eronder, is de gedachte. Een manier van werken die we nu ‘responsief’ noemen en die steeds meer aandacht krijgt. Lees meer

Kansenongelijkheid terugdringen? Gebruik de 'capability approach'
Steeds vaker klinkt de roep om rechtvaardige, of inclusieve, steden. Maar wat verstaan we daaronder? Een belangrijk kenmerk van zo’n stad is kansengelijkheid. Volgens Céline Janssen, promovenda aan de TU Delft, kan de 'capability approach' een bijdrage leveren aan het detecteren en verkleinen van kansenongelijkheid. Lees meer

“Laat je inspireren door de principes van de donuteconomie bij de rechtvaardige stad”
Steeds vaker klinkt de roep om rechtvaardige, of inclusieve, steden. Maar wat kan daar precies onder worden verstaan, een rechtvaardige stad? Volgens Guido Walraven moet duurzaamheid vooropstaan en zouden de principes van de ‘donuteconomie’ hierbij kunnen inspireren. Platform31 ging er met hem over in gesprek. Lees meer

Stedelijke onrechtvaardigheid tegengaan? “Bezint eer ge begint”
Steeds vaker klinkt de roep om rechtvaardige, of inclusieve, steden. Maar wat verstaan we daaronder? Op die vraag formuleert Edwin Buitelaar (PBL) met zijn essay ‘Maximaal, gelijk, voldoende, vrij: vier perspectieven op de rechtvaardige stad’ een antwoord – of eigenlijk vier antwoorden. Platform31 ging er met hem over in gesprek. Lees meer

Stortplaatsen herontwikkelen met meervoudig gebruik
Op meer dan 4000 locaties hinderen verontreinigingen de ontwikkeling van gebieden. Nieuwe manieren van werken helpen om toch nieuwe functies te ontwikkelen. Een fraai voorbeeld is Groenewoud. Als het goed gaat, wordt deze stortplaats in het Noord-Hollandse Wijdemeren straks gesaneerd en heringericht als natuur- en recreatiegebied met woningen in een lint erlangs. Lees meer

Welke actie van de gemeenteraad nu nodig is voor de warmtetransitie, terwijl dat iedereen meer werk oplevert
Elke gemeente moet eind dit jaar de eerste transitievisie warmte vaststellen, de basis voor de overstap naar aardgasvrije wijken. ’De vaart erin houden in deze complexe opgave’ is daarbij het credo van veel colleges en ambtenaren. Keuzes raken álle bewoners in de gemeente direct. Daar hoort de volksvertegenwoordiging bij te zijn. Aan de bak, is ons pleidooi. Maak de transitievisie warmte politiek. Lees meer
Terugblik congres: Impact van corona op het openbaar bestuur
Wat is de impact van de pandemie op het binnenlands bestuur? Daarover organiseerden Platform31, het ministerie van BZK en de Thorbeckeleerstoel van de Universiteit Leiden op 25 juni een congres. In een aftermovie nemen we u in vogelvlucht mee langs een aantal hoogtepunten van het congres. Of kijk het hele congres terug. Lees meer

Ervaringen met co-creatie in Living Labs als methode voor gezamenlijk leren en opschalen
In VerDuS SURF-projecten is veel ervaring opgedaan met co-creatie in Living Labs en action research als methode voor gezamenlijk leren en creëren. Het Rathenau Instituut bundelde dit in een synthesestudie. Lees meer

Netwerkkaart brengt inzicht in samenwerking Nederlandse steden in Europese netwerken
Welke Nederlandse steden zijn betrokken bij Europese samenwerkingsactiviteiten? En op welke onderwerpen werken steden samen met andere Europese steden? Platform31 bracht het in kaart en legde het vast in De Netwerkkaart Europa. Lees meer

Luisterartikel: Wat maakt een bewonersinitiatief succesvol in de energietransitie?
Waarom werkt het ene bewonersinitiatief wel en het andere minder goed? Platform31 ging op onderzoek: we keken wat werkt bij verschillende bewoners-voor-bewonersinitiatieven in de energietransitie. In dit luisterartikel leest onderzoeker Merel Ooms de belangrijkste resultaten voor. Lees meer

Ineens werd alles anders: Lessen uit coronatijd, over de samenwerking van gemeente en ondersteuningsinitiatieven in de wijk
In de publicatie De Kracht van het gewone beschreef Platform31 vorig jaar negen relatief kleine initiatieven die inwoners in een kwetsbare positie ondersteunen om zich te ontwikkelen. Door de coronamaatregelen veranderde alles rond deze initiatieven: van het contact met de inwoners tot de relatie met de gemeente. Platform31 sprak de initiatiefnemers na de eerste lockdown. Lees meer
Drieluik taakgerichte populatiebekostiging: Meten van transformatie, die tijd kost bij taakgerichte populatiebekostiging
Drie knelpunten van gemeenten bij taakgerichte populatiebekostiging. Platform31 zocht met twintig experts naar oplossingen. Zodat uw gemeente moeiteloos om vergelijkbare hobbels heen kan laveren. Deze keer in deel 3 het knelpunt: snel inzicht in de voortgang van de transformatiedoelen, terwijl effecten pas op lange termijn meetbaar zijn. (Alphen aan den Rijn). Lees meer

Netwerkorganisaties en organisatienetwerken
Professor Geert Teisman, voorzitter van de Wetenschappelijke board van Platform31, schreef een reflectie op de opkomst van organisatienetwerken in het publieke domein. Hij signaleert dat de meest succesvolle ondernemingen van dit moment dat succes vooral te danken hebben aan hun vermogen om netwerken en ketens op te bouwen en daarin voor zichzelf een sterke en financieel lucratieve positie te creëren. Lees meer
Wat maakt een bewonersinitiatief succesvol in de energietransitie?
Waarom werkt het ene initiatief goed en het andere minder? Platform31 licht in dit artikel de werkzame elementen uit van een onderzoek naar Bewoners-voor-bewonersinitiatieven. Zo krijgt de professional en beleidsmaker zicht op wat werkt aan bewonersinitiatieven in de energietransitie. En actieve bewoners krijgen inzicht in de kracht van hun initiatief en waar mogelijk de aandachtspunten liggen. Lees meer

Drieluik taakgerichte populatiebekostiging: verplicht cliëntonderzoek biedt geen benchmark
Drie knelpunten van gemeenten bij taakgerichte populatiebekostiging. Platform31 zocht met twintig experts naar oplossingen. Zodat uw gemeente moeiteloos om vergelijkbare hobbels heen kan laveren. Deze keer in deel 2 het knelpunt: Verplicht clientenonderzoek biedt geen benchmark (Heerlen en Alphen). Lees meer

Drieluik taakgerichte populatiebekostiging: flexibiliteit vs rechtszekerheid
Drie knelpunten van gemeenten bij taakgerichte populatiebekostiging. Platform31 zocht met twintig experts naar oplossingen. Zodat uw gemeente moeiteloos om vergelijkbare hobbels heen kan laveren. Deze keer in deel 1 het knelpunt: Flexibiliteit versus rechtszekerheid (Heerlen). Lees meer

Welke rol hebben raadsleden in de warmtetransitie?
Raadsleden hebben een belangrijke rol in de overgang naar aardgasvrije wijken die alle Nederlandse gemeenten de komende jaren inzetten. Eind 2021 moeten alle gemeenten een Transitievisie Warmte hebben vastgesteld. Veel raadsleden zijn zoekende naar welke kennis zij nodig hebben en welke rol zij kunnen pakken. Een reeks online bijeenkomsten leverde vijf tips op. Lees meer
De waarde van organisatienetwerken
Steeds meer blijkt dat maatschappelijk organisaties complexe maatschappelijke vraagstukken niet meer in hun eentje, met de bestaande manier van werken, kunnen oplossen. We zien steeds meer organisatienetwerken ontstaan in de (semi-)publieke sector. Ondanks hun belang voor de effectiviteit van het publieke domein, weten we nog weinig van het ontwerp en de opbrengsten van deze netwerken. Lees meer

Nieuw: nieuwsbrief Coronapapers
De website ‘Coronapapers: pandemie, politiek en binnenlands bestuur’ biedt beschrijvingen, analyses en duidingen van de eerste gevolgen van de coronabestrijding voor de politiek, het bestuur en het beleid in het binnenland bestuur. De focus ligt op de decentrale overheden. Vanaf deze zomer start de nieuwe nieuwsbrief met bijbehorende website. Lees meer

Populatiebekostiging als bindmiddel
Gemeenten zijn sinds 1 januari 2015 verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo 2015, de Participatiewet en de Jeugdwet. Sinds deze zogeheten decentralisaties hebben ze een grotere vrijheid om het sociaal domein naar eigen inzicht in te richten. Een aantal gemeenten heeft daarbij gekozen voor taakgerichte populatiebekostiging. In dit artikel gaan we in op dit bekostigingsmodel en illustreren we de praktijk aan de hand van de ervaringen van Heerlen, Utrecht, Alphen aan de Rijn en Lelystad. Lees meer
