Inhoud
Contact
Betere wijken dankzij de energietransitie?
In deze eerste publicatie van het experimentenprogramma ‘Verduurzaming van kwetsbare wijken’ brengen wij in beeld hoe vijftien koplopergemeenten invulling geven aan de ambitie om aardgasvrije, duurzame, leefbare én toekomstbestendige wijken te realiseren. Lees meer
Het omgevingsplan van rechtswege
Op 1 januari 2021 treedt de Omgevingswet in werking. Elke gemeente heeft dan een omgevingsplan. Dat is in het overgangsrecht geregeld. Veel gemeenten verdiepen zich al in de nieuwe instrumenten van de wet, of doen zelfs al ervaring op met het opstellen van een omgevingsvisie of -plan. Maar wat kan een gemeente concreet doen vóór 1 januari 2021, zodat zij na 1 januari 2021 adequaat kan reageren op nieuwe initiatieven? Dit supplement van Op dezelfde leest geeft praktische handvatten. Lees meer
Essay Leren van stedelijke transformaties
Bij stedelijke transformaties proberen we de bestaande gebouwde omgeving aan te passen aan onze huidige en toekomstige behoeften. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Op het pad van transformatie bevinden zich nogal wat organisatorische, financiële, en juridische barrières. Wat kunnen we leren van grote transformatieprocessen uit het verleden? Lees meer
Thema: Gebiedsontwikkeling en transformatie
Platform31 gaat in 2019 aan de slag met het thema Gebiedsontwikkeling en transformatie. Op deze pagina vindt u ons het nieuws, projecten, publicaties, blogs en bijeenkomsten binnen dit thema.
De ontwikkelingen rond het thema stedelijke transformatie en gebiedsontwikkeling vragen om grote aanpassingen. De grote aantallen woningen die worden gebouwd leiden tot een structuurverandering in de stad. Daarvoor zijn afwegingen nodig op verschillende schaalniveaus: landelijk, onder meer in het traject van de NOVI, provinciaal en gemeentelijk. In de programmering van dit thema maakt Platform31 nadrukkelijk de beweging om wonen, werken, vervoer en recreatie te integreren. En koppelen we de verstedelijkingsopgave aan duurzaamheid, langer zelfstandig thuis wonen en gezondheid.
Bij verdichting en kijken we gericht naar de ruimtelijke kwaliteit: hoe houden we steden en wijken leefbaar, kunnen gebouwen en gebieden een andere functie krijgen en kunnen we de maatschappelijke meerwaarde van ontwikkelingen meenemen in de planvorming? Maar ook: wie neemt de forse voorinvesteringen voor zijn rekening? En wat voor plek neemt de nieuwe maak-industrie in? Onze projecten resulteren onder meer in nieuwe planningsprincipes en andere manieren van samenwerken tussen overheid, markt en bewoners. Ook de nieuwe Omgevingswet speelt hierin een belangrijke rol.

Agendaverzoek aan de bestuurder: de Omgevingswet
Tijdens de tweede leerkring Omgevingswet voor Waterschappen in het Waterschapshuis van de Drents Overijsselse Delta besteedden de deelnemers aandacht aan de uitdaging van het betrekken van het middenmanagement en het bestuur. Lees meer
Van Klimaatakkoord naar de gemeentepraktijk, hoe dan?
De energietransitie en de invoering van de Omgevingswet zijn veranderprocessen waarin de ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen. Het Klimaatakkoord en de ontwerp-NOVI zijn gepresenteerd, wetswijzigingen passeren het parlement, energiestrategieën krijgen gestalte en handreikingen, spiekbriefjes en staalkaarten komen in snel tempo beschikbaar. Deelnemers aan het leertraject Energietransitie & Omgevingswet kregen op 12 september 2019 een welkome update. Lees meer
Analyse onrendabele toppen
Rebel Groep analyseerde op verzoek van het programma Stedelijke Transformatie onrendabele toppen bij stedelijke transformatieprojecten. In welke mate is er sprake van onrendabele toppen? Waardoor worden ze veroorzaakt en wat is er aan te doen?
