Weer op kantoor na corona

We snakten ernaar elkaar te ontmoeten op kantoor en willen tegelijkertijd niet inleveren op onze vrijheden. Hybride werken. Nieuwe werkplekconcepten. Aangepaste software. Koptelefoons. Telefooncellen. Ontmoetingsplekken. De huisvestingsadviseurs buitelen over elkaar heen om organisaties te adviseren over het ‘kantoor na corona’.

Overal in de maatschappij zie je dat het thema ‘hybride werken’ actueel is. Recent waren de universiteiten in het nieuws: studenten komen niet meer naar de campus en naar college. Ze zien geen toegevoegde waarde van live ontmoetingen voor eenzijdige kennisoverdracht. Universiteiten bieden koffie, lunches én zelfs bier aan om studenten naar een hoorcollege te krijgen. Zo werkt het ook bij starters op de arbeidsmarkt die werken in kantoorgebouwen. Het was pittig om in je studio of zelfs studentenkamer te starten met je carrière. Maar het werkte eigenlijk best goed. En nu de overstap om vijf dagen van 9 uur tot 17 uur (of langer!) op kantoor zitten. Geen denken aan!

De verworven dagelijkse flexibiliteit is heerlijk. En het op kantoor zitten is niet een onverdeeld succes; lawaai, dringen en gebrek aan flexibiliteit. En dat in vergelijking met een situatie waarin je rustig kon werken, geen reistijd had, even kon shoppen tussen negen en vijf, een wasje draaien, je niet te hoeven omkleden, sporten, of zelfs even niks. En niet alleen starters ervaren deze voordelen. Ook de ervaren krachten keren niet vijf dagen in de week terug naar kantoor.

Het is niet de kantooromgeving die door een huisvestingsadviseur moet worden aangepast. Het gaat over de open en eerlijke dialoog tussen werkgevers en werknemers. Op elk niveau. Waar voelt een ieder zich het best bij en zorgt daardoor voor optimale resultaten. Alleen als deze dialoog open en eerlijk gevoerd wordt, ontstaat er een bodem voor een nieuwe duurzame kantooromgeving. Want dat er structurele verandering nodig is, is helder. De balans tussen thuis werken en interactie op kantoor moet gevonden worden.

De werkgever wil de spontane ontmoetingen blijven faciliteren. Een context die leidt tot creativiteit, nieuwe ideeën, ontwikkeling en loyaliteit. Daarmee bepaalt het ook de kwaliteit van het te leveren product. Ook voor de werknemer is het goed te voelen dat de context en omgeving van het kantoor ook leidt tot een persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling. Maar ook het plezier van ergens bij horen en je collega’s ontmoeten. De verschoven context vraagt werkgever en werknemer om stil te staan bij de wederzijdse verantwoordelijkheden en vrijheden.

Werken op kantoor is boeiender geworden na corona, maar is niet te vatten in een nieuw kantoorconceptje! De essentie voor een duurzame kantooromgeving is de open en eerlijke dialoog tussen werkgever en werknemer over de ideale samenwerkingsvorm, thuis en op kantoor.

Saskia Knoop
Directeur / Eigenaar VKZ