Vakantie in een onbereikbaar land

De zomer is in aantocht en het is al een tijd mooi weer in Nederland. Dus geen vervuilende vliegreis voor mij, maar erop uit in eigen land. Hoewel opgegroeid op het platteland, verbaas ik me telkens weer over de schoonheid en afwisseling van ons ‘achterland’. Als stedeling ga ik er graag naartoe. Het liefst zonder auto, want die heb ik niet. Bovendien weet ik dat het openbaar vervoer voldoende mogelijkheden biedt. Waar ik me wel aan stoor is de haperende informatievoorziening daar over.

Dus het beeld dat het openbaar vervoer op het platteland slechter is geregeld dan in de stad, komt niet overeen met mijn ervaring. Wel vergt de reis een wat betere planning. Laatst was ik een weekend in het Drentse Wapserveen. Met een supermarkt op 20 minuten fietsen en fantastische natuurgebieden in de omgeving miste ik de auto geen seconde. En er was een vervoer-op-maat-regeling van en naar het station. Die regeling vond ik pas na lang zoeken.

Wonen in de stad en recreëren op het platteland of vice versa. Een goed (openbaar) vervoerssysteem vervult daarin een sleutelrol. Wat veel stedelingen vaak over het hoofd zien, is dat het platteland over inventief openbaar vervoer beschikt. In het Achterhoekse Netterden bijvoorbeeld, kunnen bewoners voor een schappelijk tarief met de duurzame dorpsauto naar station Doetinchem. Maar andersom gaat het mis: wil ik vanuit de stad naar Netterden, dan wordt deze dienst niet via de NS-reisplanner of 9292 aangeboden. Waarom is dit zo lastig? Als ik de kortste route opzoek in Google maps, krijg ik in Rotterdam een Uber aangeboden. Het koppelen van die data zou toch niet zo lastig moeten zijn?

Vooral in steden zie je het gebruik van deelauto’s en alternatieve vervoersmogelijkheden opkomen. Koren op de molen van mensen zoals ik, die geen eigen auto willen bezitten, maar er wel een willen gebruiken om naar het platteland te gaan. Maar eigenlijk hoeft dat dus niet. Tenminste, als we in onze informatiesystemen, zoals 9292, meer aandacht besteden aan alternatieve vervoerswijzen. Als we ons land op die manier toegankelijker en aantrekkelijker kunnen maken voor iedereen, trekken stedelingen misschien vaker de Randstad uit. Bijkomend voordeel: platteland en stad versterken elkaar meer en het openbaar vervoer op het platteland krijgt meer gebruikers.