Opinie Sociaal ondernemen

Pieter Pot in de problemen? Ons ondernemersklimaat zit in de problemen!

20 februari 2023 | Leestijd: 2 minuten
Een paar jaar terug vertelde mijn buurvrouw over het Rotterdamse initiatief Pieter Pot. De online verpakkingsvrije winkel stond op het punt zijn grenzen te verleggen en zocht klanten buiten de stad die bereid waren te investeren in het concept. Verpakkingsvrije boodschappen thuisbezorgd. Ik was direct verkocht en deed mee aan de crowdfundingactie. Als enthousiaste klant doet het bericht dat het snel gegroeide bedrijf (inmiddels 50.000 klanten in Nederland en België) het financieel lastig heeft me pijn.

Auteur(s)

Oprichters Joeri Schoemaker en Martijn Bijmolt zagen zich genoodzaakt hun aandelen over te dragen aan Delicatessenfabriek om het bedrijf financieel gezond te krijgen. Hoewel ik dit een dappere keuze vind, vraag ik mijzelf ook af: hoe kan het toch dat (nieuwe) bedrijven die sociale, duurzame en circulaire waarden vooropzetten zo moeilijk levensvatbaar worden? Dit zijn toch juist de bedrijven die de nieuwe economie nodig heeft?

Het mkb heeft het niet makkelijk. Corona, stijgende energieprijzen, inflatie, stijgende lonen en krapte op de arbeidsmarkt. Pieter Pot zal hier ongetwijfeld last van hebben, zowel aan de kant van de klant (die minder te besteden heeft) als wat betreft het behoud van eigen werknemers. Toch denk ik dat hier niet alles mee gezegd is. In een ideale wereld zou je namelijk willen dat het ondernemersklimaat zo is ingericht dat juist de ondernemingen met een hoge maatschappelijke waarde overeind blijven. Ook wanneer de omstandigheden ongunstig zijn. Hoewel een gezonde businesscase belangrijk is, blijft het frustrerend dat kiezen voor sociale, duurzame en circulaire waarden (in tegenstelling tot kiezen voor winst) ondernemers eerder in de weg zit dan dat het hun iets oplevert. Als samenleving wil je dat bijdragen aan de maatschappij loont.

Het bericht maakte mij opnieuw duidelijk dat we hard moeten werken aan een ecosysteem waarin het gaat lonen om te kiezen voor maatschappelijke impact. Het moet makkelijker in plaats van moeilijker worden om financiering te vinden, aanbestedingen te winnen en samen te werken met werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Met de City Deal Impact Ondernemen probeer ik daar vanuit Platform31 een bijdrage aan te leveren, maar het is niet makkelijk. Om maar een voorbeeld te noemen: hoe krijg je tussen de oren van al die inkopers, budgethouders en directeuren dat er meer is dan prijs versus kwaliteit? Ook het onderzoeksproject SCENTISS gaat hopelijk een bijdrage leveren aan het verbeteren van het ondernemersklimaat voor impactondernemers.

Vanochtend las ik het bericht dat het faillissement van Pieter Pot (voor nu) lijkt afgewend. Dat biedt hoop. Laten we samen werken aan een ondernemersklimaat waarin een bedrijf als Pieter Pot kan overleven. En je kunt (zoals altijd) beginnen bij jezelf: komt jouw (fair trade) koffie en thee (op kantoor) al uit een glazen pot?

Annemiek van Tol, werkt bij Platform31 aan impact ondernemen.

 

 

 

Ontvang nieuws van Platform31

Nieuws, publicaties en bijeenkomsten van Platform31 automatisch in jouw mailbox? Meld je dan aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief over actuele ontwikkelingen in stad en regio.

Bekijk al onze nieuwsbrieven en updates

"*" geeft vereiste velden aan