De binnenstadsbezoeker centraal

De impact van de coronacrisis op winkelgebieden is groot. Juist nu is het van belang om na te denken over de aantrekkelijkheid van de winkelstraat. Hoe kunnen de inrichting en functiemix daaraan bijdragen? Hoe bestrijden we leegstand en hoe kunt u een optimaal gebruik van de straat stimuleren? Houden deze vragen u bezig en wilt u hier op korte termijn mee aan de slag? Meld u dan aan voor het project ‘De binnenstadsbezoeker centraal’. In dit project nemen Platform31, RuimteVerhaal en Roots Beleidsadvies uw straat onder de loep. Doet u mee?

Welke elementen in een winkelstraat zorgen ervoor dat mensen er graag verblijven? Hoe kan de inrichting van de straat bijdragen aan de functies die er zitten? En waarom worden sommige winkelstraten voor ontspanning en plezier bezocht, waar andere winkelstraten ‘slechts’ als snelle, doorgaande route worden gebruikt? Tijdens het project ‘De binnenstadsbezoeker centraal’ beantwoorden we dit soort vragen samen met u. Elke deelnemende gemeente brengt een winkelstraat in die als onderzoeksobject dient.

Wat gaan we doen?

Het onderzoeksproject bestaat uit vier activiteiten:

  1. Voorgesprek en startbijeenkomst
    Samen met u en de andere deelnemers bepalen we de precieze vragen die spelen in de geselecteerde winkelstraten. Tijdens de startbijeenkomst gaan we in op wat de verschillende straten van elkaar kunnen leren en bespreken we hoe we de door RuimteVerhaal speciaal ontwikkelde methodiek het beste in uw straat kunnen inzetten.
  2. Onderzoekstraject
    De door u geselecteerde winkelstraat wordt geanalyseerd met behulp van de door RuimteVerhaal ontwikkelde methodiek, die eerder in winkelstraten in Utrecht en Amersfoort is toegepast. In de winkelstraat – dit kan zowel een aanloopstraat als een straat in het kernwinkelgebied zijn – onderzoeken we hoe mensen zich gedragen en door welke inrichtingselementen (bestrating, lantaarnpalen, prullenbakken, bomen, zitelementen, fietsnietjes, uitstallingen, enz.) en overige kenmerken (functiemix, branchering, locatie trekkers, functie in de stad, enz.) dit gedrag wordt beïnvloed. Op basis van die inzichten zoeken we samen naar interventies om een succesvollere winkelstraat te creëren.
  3. Rapportage met bevindingen en conclusies
    De belangrijkste bevindingen en conclusies werken we uit in een rapportage. Deze rapportage biedt concrete inzichten in hoe je met behulp van de straatinrichting en functiemix kunt komen tot meer beleving en een optimaal gebruik. We maken daarbij een onderscheid tussen quick wins en meer complexe ingrepen om het gebruik van de straten te optimaliseren. De rapportage is in eerste instantie bedoeld voor deelnemende gemeenten, maar zal ook breder worden verspreid.
  4. Slot/intervisiebijeenkomst
    Tijdens een intervisiebijeenkomst voor binnenstadsprofessionals uit de deelnemende steden presenteren wij de uitkomsten uit de verschillende winkel- en aanloopstraten en vragen we verschillende experts om hierop te reflecteren. Verdere uitwisseling van kennis, ervaringen en goede voorbeelden – wat betekenen de uitkomsten voor de inrichting van de straat en welke stappen zijn nodig – staat bij deze bijeenkomst centraal.

Wanneer?

De startbijeenkomst vindt plaats op 27 oktober. Wanneer een fysieke bijeenkomst niet mogelijk of wenselijk is in verband met corona, zullen we met u afstemmen over een online alternatief. In november vindt het onderzoek plaats bij u op locatie. Ook hierbij zullen wij uiteraard de richtlijnen van het RIVM in acht nemen. In december verwerken wij de onderzoeksresultaten in een publicatie en in januari 2021 vindt de slot/intervisiebijeenkomst plaats.

Voor wie?

Dit project is relevant voor binnenstadsprofessionals van (of namens) gemeenten die bezig zijn met het aanpakken van (een) specifieke aanloop- of winkelstraat/straten. Er kunnen maximaal tien gemeenten meedoen. Meld u daarom snel aan!

Wat levert deelname aan het onderzoek u op?

  • Gedegen empirisch onderzoek naar een winkelstraat in uw gemeente, met concrete tips voor herinrichting.
  • Een factsheet en ‘gedragsscan’ met de onderzoeksresultaten van uw winkelstraat.
  • Een rapportage met zowel straatspecifieke als generieke bevindingen en aanbevelingen.
  • Deelname aan de intervisiebijeenkomst met binnenstadsprofessionals uit verschillende gemeenten, mogelijkheid om lessen en ervaringen te delen.

Kosten

Dit onderzoeksproject wordt mede gefinancierd door het stedennetwerk G40. De eerste vijf gemeenten die onderdeel zijn van het G40-netwerk of als middelgrote gemeente partner zijn van Platform31, kunnen wij een ‘vroegboekkorting’ aanbieden. Deze steden kunnen voor het bedrag van €5.000 excl. btw deelnemen. Voor gemeenten die zich later aanmelden of geen onderdeel zijn van bovenstaande netwerken, vragen we een bijdrage van €7.000 excl. btw.

Doet u mee?

Wilt u zich aanmelden voor dit onderzoeksproject, of bent u op zoek naar meer informatie? Neem dan contact op met Wessel van Vliet of Barbara Heebels. Aanmelden kan tot uiterlijk vrijdag 9 oktober 2020.

Afbeelding Amersfoort en Utrecht
Een deel van de resultaten van onderzoek in een Utrechtse en Amsterdamse winkelstraat
Map for

De binnenstadsbezoeker centraal

In het project ‘De binnenstadsbezoeker centraal’ nemen Platform31, RuimteVerhaal en Roots Beleidsadvies het bezoekersgedrag in winkelstraten onder de loep. We onderzoeken hoe de inrichting en de functiemix kunnen bijdragen aan een succesvolle winkelstraat. Doet u mee? Lees meer

Wilt u zich aanmelden voor dit onderzoeksproject, of bent u op zoek naar meer informatie? Neem dan contact op met Barbara Heebels of Wessel van Vliet.