Deze bijeenkomst heeft het maximum aantal aanmeldingen bereikt.
Wil je weten hoe je vanaf het begin van een binnenstedelijke transformatie slimme en duurzame mobiliteit kunt meenemen in je project? En hoe specialisten ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit effectief kunnen samenwerken? Meld je dan aan voor deze kennissessie op 7 juni. Daar onderzoeken we welke uitdagingen je tegen kunt komen op weg naar een autoluwe stad. Onder meer aan de hand van Amsterdam en Dordrecht.
Meer ruimte voor voetgangers en fietsers
Steeds meer steden zetten in op leefbare, gezonde en toegankelijke steden en stellen in hun mobiliteitsbeleid voetgangers en fietsers centraal. De mobiliteit in en om steden is idealiter duurzaam. Dat heeft consequenties voor de inrichting van gebieden. Er is meer aandacht voor de openbare ruimte: minder parkeerplekken, meer groen en ruimte voor bewoners en bezoekers die ‘stappen en trappen’ en voor hubs met een interessant aanbod aan gedeelde mobiliteit. Belangrijk dus om mobiliteit al vanaf de eerste pennenstreek in een binnenstedelijke transformatie mee te nemen. Samenwerking tussen de professionals van het ruimtelijke en mobiliteitsdomeinen is daarvoor noodzakelijk. Het door CROW ontwikkelde STOMP principe kan daarbij helpen. Het CROW ontwikkelde hiervoor een digitale toolbox voor provincies en gemeenten.
Stappen en trappen centraal in ruimtelijk ontwerp
Met STOMP kijk je achtereenvolgens naar Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Mobility as a Service (MaaS) en tot slot de Particuliere auto. Centrale gedachte achter dit principe is dat een duurzame gebiedsontwikkeling gebaat is bij het centraal stellen van de menselijke maat. Kwetsbare en actieve verkeersdeelnemers krijgen een ruimere en prominentere plek in het straatbeeld. Dit komt ten goede aan een aantrekkelijke leef- en verblijfsomgeving, wat mensen stimuleert om zich vaker te voet of per fiets te verplaatsen en elkaar meer te ontmoeten. Omdat de ruimteclaim van lopen en fietsen kleiner is dan die van ov en auto komt er meer ruimte beschikbaar voor andere opgaven zoals klimaatadaptatie, waterberging en meer groen. En de CO₂-footprint van langzaam verkeer is kleiner dan van gemotoriseerd verkeer
Praktijkvoorbeelden
We zoomen in op gebiedsontwikkelingen Haven-Stad in de gemeente Amsterdam en Spoorzone in de gemeente Dordrecht. Hoe verloopt daar de samenwerking tussen de mobiliteitsprofessionals en de stedenbouwers? Wat zijn de juiste momenten in de gebiedsontwikkeling voor aanpassingen van de openbare ruimte, infrastructuur en nieuwe vormen van stallen en delen van vervoermiddelen? Waar liggen de kansen en de obstakels voor een autoluwe stad? Deze en andere vragen komen aan bod in de deze kennissessie.
Wat levert deelname jou op?
Tijdens deze kennissessie krijg je inzicht in:
- de werking en toepassing van STOMP: Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Mobility as a Service, Particuliere auto;
- voorbeelden van succesvolle toepassing van STOMP in binnenstedelijke transformaties;
- hoe je vroegtijdig stuurt op samenwerking tussen mobiliteitsprofessionals en stedenbouwkundigen;
- kansen en de obstakels onderweg naar een autoluwe stad.