Londen - Congestion Charge

In 2003 introduceerde London de Congestion Charge. Een tolsysteem waarbij auto’s in centrumgebied binnen de ring £ 10 per dag moeten betalen. De tol wordt in rekening gebracht via een in samenwerking met Siemens en IBM ontwikkeld kenteken-herkenningssysteem. Het tolsysteem moet de verkeersdruk binnen de ring verminderen, de doorstroming bevorderen en tegelijk geld opleveren dat weer geïnvesteerd wordt in overige ingrepen aan het verkeersnetwerk. Het project is geïntroduceerd in combinatie met de OysterCard (een soort OV-chip kaart) en het Barclays Cycle Hire systeem.

Voor- en nadelen

De introductie van de Congestion Charge heeft geleid tot een zichtbare afname van het aantal private voertuigen in het centrum van de stad. Ook het gebruik van bus, fiets en metro is toegenomen. Deze gevolgen zijn resultaat van een combinatie tussen de congestion charge en verbeteringen in de efficiëntie en dekkingsgraad van het openbaar vervoer en de aanleg van fietsvoorzieningen. De reistijd binnen de ring is mede dankzij een betere doorstroming afgenomen met 14%. Veel mensen schakelen buiten de ring over op openbaar vervoer, waardoor de parkeerdruk buiten de ring flink gestegen is.

De ingreep heeft ook geleid tot een afname van de winkelomzet binnen de ring en een stijging van verkoop van goederen buiten de ring.

Waarom Smart?

De huidige technologie maakt het haalbaar voor London om deze tolmaatregel in te voeren en te handhaven zonder de verkeers doorstroming in het centrum in te verstoren. In combinatie met ander slimme maatregelen, zoals de Barclays Cycle Hire voorziening en de Oystercard levert de maatregel een flinke winst op voor de verkeersdruk in het centrum.

Getallen

Bij het betreden van het tolgebied op werkdagen tussen 07:00 en 18:00 betaalt de eigenaar van de auto £ 10 per dag.

Auto’s die minder dan 75g/km CO2 uitstoot hebben en voldoen aan de hoogste duurzaamheidsstandaard zijn vrijgesteld van tol, evenals wagens met 9+ zitplaatsen, motors, wegenwacht, openbaar vervoer en hulpdiensten.

Wanneer de tol niet wordt betaald dan kost dat de autobezitter £ 60 – 187 extra. Er worden zo’n 100.000 rekeningen per maand opgemaakt, waarvan 2.000 in beroep gaan. 26% van de ritten wordt niet betaald omdat de eigenaar niet traceerbaar, overleden of bankroet is.

De opbrengsten van het project bedragen jaarlijks £252.400.000. De organisatie en bureaucreatie kosten het systeem jaarlijks £130.100.000. Wat overblijft wordt besteed aan het verbeteren van de infrastructuur en het openbaar vervoer in London.

Meer informatie over London - Congestion Charge



Deel deze pagina via:

tweets Smart Cities