Kennisdossier Vitale Binnensteden

Ondernemende binnenstad

Welke kansen biedt de titel ‘Culturele Hoofdstad van Europa’ voor ondernemers?

Door Carolijn Saderi, Kamer van Koophandel

Leeuwarden-Fryslân is in 2018 de Culturele Hoofdstad van Europa. Een jaar lang laten de Friezen aan de hand van een uitgebreid cultureel programma zien hoe ze het leven vieren en daarbij een gezonde planeet achter laten voor de toekomstige generaties. Cultuur is niet het doel, maar het middel. Maar wat voor invloed heeft deze titel op de transformatie van de binnenstad van Leeuwarden? En welke kansen liggen er voor ondernemers?

Lees verder


Waar zitten die kleine, leuke winkels die de stad zo uniek maken?

Door Carolijn Saderi, Kamer van Koophandel

Een succesvolle binnenstad kent vele leuke winkels, echter voor veel ondernemers is een fysieke winkel alleen niet meer voldoende. Digitalisering speelt ook hier een grote rol en is niet meer weg te denken uit ondernemersland. Maar hoe pak je dat nu aan als hardwerkende, drukbezette retailondernemer? Een digitale tool en ondersteuning van de lokale overheid helpt. Michael Lek, mede-oprichter van startup GetOn en winnaar KvK Hackathon, stortte zich op dit probleem.

Lees verder


Wat betekent de Vitaliteitsbenchmark 2017 voor Barneveld?

Door Goudappel Coffeng

In april 2017 presenteerde Goudappel Coffeng de Vitaliteitsbenchmark Centrumgebieden 2017. Binnensteden van de grote Nederlandse steden doen het qua economische aantrekkingskracht beter dan in 2015, toen de vorige Vitaliteitsbenchmark verscheen. Centrumgebieden in middelgrote steden en aan de randen van Nederland, hebben het een stuk lastiger. Voor Platform31 maakt Goudappel Coffeng een ronde langs verschillende binnensteden, grote en middelgrote centra. Wat betekent de Vitaliteitsbenchmark voor het centrum van de stad? Barneveld trapt af in het volgende filmpje:

Meer zien


Smart binnenstad heeft baat bij winkel vol techniek

Door Marian van Alphen (Kamer van Koophandel)

Michael Hauser van kledingwinkel House of Bluejeans in Zoetermeer kent zijn klanten als geen ander. Vaste klanten hebben allemaal de House of Bluejeans-app op hun telefoon. De app werkt via de iBeacon-technologie. Hiermee kunnen winkeliers in één oogopslag zien wat klanten eerder hebben gekocht, en wanneer ze zich in het winkelgebied bevinden. Al 1,5 jaar draagt Hauser met zijn app bij aan de smart binnenstad van Zoetermeer.

Lees verder


Metamorfose van de Arnhemse binnenstad

Door Jeroen Niemans (Ruimtevolk)

In Arnhem hebben 100.000 leegstaande vierkante meters de afgelopen vier jaar een nieuwe bestemming gekregen. Leegstaande gebouwen en hoofdpijndossiers zijn de laatste jaren getransformeerd naar woningen, kantoren, hotels, musea en winkels. Jeroen Niemans van Ruimtevolk wandelde langs twaalf herbestemmingsprojecten.

Lees verder