deel deze pagina via:


Publicaties

SBB Barometer

SBB (2017)

‘Er zijn genoeg stageplekken en leerbanen, maar de studenten ontbreken. Zo concludeert de SBB Barometer waarin wordt gesteld dat er genoeg beroepen op mbo-niveau zijn waar studenten met open armen ontvangen worden.’


Sociale infrastructuur kwetsbare groepen binnen de Participatiewet

SER (2017)

De SER maakt zich grote zorgen over beschut werk. In de verkenning Sociale infrastructuur voor kwetsbare groepen binnen de Participatiewet concludeert de SER dat het beschut werk nauwelijks van de grond komt en dat de afbouw van de sociale werkbedrijven sneller gaat dan de opbouw van nieuwe alternatieven.


Ondersteuning jongeren bij leren en werken. Een handreiking voor de regio

aanpakjeugdwerkloosheid.nl (2017)

Bij het op weg helpen van jongeren zonder startkwalificatie naar werk en scholing, ervaren gemeenten regelmatig knelpunten. In deze handreiking komen knelpunten en oplossingsrichtingen aan bod en worden praktijkvoorbeelden en praktische tips besproken.


Dertig vragen en antwoorden over flexibel werk

UvA (2017)

‘Dertig vragen en antwoorden over flexibel werk. Aan de hand van dertig concrete vragen brengen hoogleraren Paul de Beer en Evert Verhulp (AIAS) in kaart wat we weten over flexibel werk, gebruik makend van objectieve, wetenschappelijke informatie die zoveel mogelijk boven twijfel is verheven’.


Advies Passie gewaardeerd: Versterking van de arbeidsmarkt in de culturele en creatieve sector

SER (2017)

Volgens de SER is er een breed pakket aan maatregelen nodig om de zwakke positie van mensen op de arbeidsmarkt in de culturele en creatieve sector te verbeteren. In een gezamenlijk advies komen de SER en de RvC met concrete voorstellen om het verdienvermogen in de sector te vergroten, de inkomenszekerheid te verbeteren, scholing te bevorderen en het overleg tussen werkgevers en de vakbeweging te versterken.


OESO Skills-strategie. Diagnoserapport Nederland 2017

OECD (2017)

De OECD werkt in dit rapport drie topprioriteiten uit die Nederland zich zou moeten stellen. Het ontwikkelen en beter benutten van vaardigheden en talenten; het werken aan een sterke leercultuur bij individuen, arbeidsorganisaties en opleidingsinstellingen; en zorgen dat iedereen de vaardigheden heeft om mee te kunnen doen in de samenleving. Lees hier de samenvatting.


Leren en ontwikkelen tijdens de loopbaan : een advies over postinitieel leren

SER (2017)

Het moet in Nederland vanzelfsprekend worden om tijdens de loopbaan te blijven leren en ontwikkelen. De SER pleit voor het ontwikkelen van een positieve leercultuur.


Voor de zekerheid. De toekomst van flexibel werkenden en de moderne organisatie van arbeid

WRR (2017)

Steeds meer werk is op basis van een tijdelijk contract, het aantal zelfstandigen is sterk toegenomen, en de organisatie van veel werk verandert. Jongeren en zzp’ers lijken hier vooral de dupe van te zijn. In deze publicatie gaat de WRR in op de zorgen of de flexibilisering in Nederland niet doorschiet.


Robotisering en automatisering in de metaalsector: betekenis voor werk en onderwijs

Deze rapportage beschrijft de resultaten van het verkennend onderzoek naar de gevolgen van robotisering en automatisering voor de metaalsector.










Eerste treden op de arbeidsmarkt

SCP (2017)

Al jarenlang doen vrouwen het beter in het onderwijs dan mannen. Op de arbeidsmarkt wordt deze voorsprong echter niet verzilverd in een betere positie. Het vermoeden bestaat dat deze man-vrouwverschillen al vroeg in de loopbaan ontstaan. Dit rapport geeft de eerste uitkomsten weer van een langer lopend onderzoek naar de positie van jonge werkende vrouwen en mannen.






Robotisering en automatisering (eHealth) in de ambulante zorg

Wat zijn de effecten van Robotisering en Automatisering op de werkgelegenheid, nieuwe competenties en het onderwijs? Deze eHealth deelrapportage is onderdeel van een bredere verkenning en kijkt naar de gevolgen voor de arbeidsmarkt en het onderwijs voor de ambulante zorg.








Creatief uit de bijstand

De ongemakkelijke waarheid is dat het voor mensen in de bijstand erg moeilijk is om daar weer uit te raken. Deze publicatie laat aan de hand van acht praktijkvoorbeelden zien wat hierin de rol van scholing als re-integratie instrument kan zijn.







Stimuleren leren en werken in techniek in Haarlemmermeer & Haarlem

Sinds 2012 spant de gemeente Haarlemmermeer zich in om jongeren te laten kiezen voor een technische opleiding. Met succes, zo blijkt uit gesprekken met de gemeente. Wat is nu zo bijzonder aan deze aanpak en hoe kunnen andere gemeente deze lessen toepassen?


* Download de publicatie







Verkenning en werkagenda digitalisering

SER (2016)


In deze verkenning beschrijft de SER de gevolgen van de transitie naar een digitale economie voor de arbeidsmarkt, de organisatie van werk en de arbeidsverhoudingen. Hieruit blijkt dat digitalisering kansen biedt, maar dat dit niet vanzelf gaat. Platform31 zit zelf momenteel in de afronding van een onderzoek naar de effecten van Robotisering & Automatisering op de arbeidsmarkt in de G4. Deze resultaten worden binnenkort bekendgemaakt.

Lees verder


Omscholingsfaciliteiten grootste hiaat in het Nederlandse kennisbeleid

“Robotisering en automatisering veranderen ons werk steeds sneller. Banenverlies is echter niet de grootste zorg. Het achterblijven van bij- en omscholingsfaciliteiten is urgenter. Vouchers voor onderwijsuren, taakgerichte en verplichte bijscholing moeten de beroepsbevolking gaan klaarstomen voor nieuwe technologische ontwikkelingen.”


Kansrijk Onderwijsbeleid

Deze CPB-publicatie is een weergave van mogelijke onderwijsmaatregelen die de overheid of schoolleiders kunnen nemen. De wetenschappelijke literatuurstudie laat zien dat er mogelijkheden zijn die de vaardigheden van leerlingen kunnen laten stijgen. Het meeste terrein valt volgens de studie te winnen in het gericht coachen van docenten; anders indelen van klassen; en het inlopen van leerachterstanden.


Opleidingshomogamie zorgt sluipenderwijs voor ongelijkheid

Volgens Joop Schippers, in Sociale Vraagstukken, hebben een hogere opleiding voor grote groepen mannen en vrouwen, emancipatie en vrije partnerkeuze geresulteerde een toenemende opleidingshomogamie. Alleen initiatieven die hoog- en laagopgeleiden weer bij elkaar brengen, lijken een dam tegen de groeiende ongelijkheid te kunnen vormen.