Winkelgebied van de Toekomst

We gaan anders winkelen en dat wordt steeds meer zichtbaar en merkbaar in winkelgebieden. De oplopende winkelleegstand, in sommige gemeenten zelfs meer dan 20%, is daar slechts één gevolg van. Voor winkeliers, vastgoedeigenaren, gemeenten en andere partijen is de uitdaging om onze winkelgebieden aan te passen aan de nieuwe trends en ontwikkelingen. Het probleem van leegstand kan alleen worden opgelost door samenwerking op lokaal, regionaal en provinciaal niveau door marktpartijen en overheid.

Het onderzoek ‘Winkelgebied van de toekomst’, uitgevoerd door Platform31 in opdracht van detailhandel Nederland en het G32-stedennetwerk, presenteert meer dan vijftig maatregelen die winkelleegstand moeten oplossen. Makelaars, vastgoedeigenaren, projectontwikkelaars, winkeliers, gemeenten en provincies gaan zich inzetten om de winkelgebieden aantrekkelijker te maken. “Met dit onderzoek kunnen we daadwerkelijk aan de slag met winkelgebieden. Het biedt concrete handvatten voor de nieuwe colleges”, aldus Adriaan Visser, algemeen directeur van Platform31.

Het winkelgebied van de toekomst ontstaat door duidelijke, toekomstbestendige keuzes te maken; wat blijft winkelgebied en wat niet? Het is in ieder geval schoon, veilig, bereikbaar en betaalbaar en speelt in op de door de consument gewenste vorm van winkelen. Verder wordt in het winkelgebied geanticipeerd op verschillende trends, vindt publiek-private samenwerking plaats en worden detailhandelsontwikkelingen bovengemeentelijk afgestemd. Hiernaast bevat de publicatie de meest relevante trends in winkelgebieden.

Winkeltoekomst-cover
Winkelgebied van de Toekomst