Retail in de tijdelijkheid

Experts over de toekomst van tijdelijke retail

Auteurs:
Arjan Raatgever (Platform31) en Bob Knoester (Jonge Honden)


De publicatie Retail in de tijdelijkheid gaat over een nieuwe vorm van ondernemen die steeds meer voet aan de grond krijgt. Pop-up shops, seizoensgebonden winkels en andere tijdelijke retailconcepten vormen steeds meer een vertrouwd onderdeel van de winkelstraat. In grotere buitenlandse steden zoals Londen en Berlijn, maar ook in diverse Nederlandse steden. Het gaat om brede groep formules: partijenverkoop/outlet door bekende merken, cultureel ondernemers die eigen producten (uit)verkopen, tijdelijke flagshipstores van grote merken en ondernemers die de detailhandelsfunctie mengen met horeca of dienstverlening.

Beschouwd vanuit het perspectief van vitale winkelgebieden is dit een positieve ontwikkeling, omdat deze nieuwe vorm van ondernemen kansrijk is voor dynamiek en verrassing in winkelgebieden. En (experimenteer)ruimte biedt voor startende ondernemers, nieuwe concepten en businessmodellen.

Platform31 en het Ministerie van Economische Zaken onderzochten de praktische kansen en knelpunten van deze nieuwe, groeiende ‘sector’ in het kader van de landelijke Retailagenda, die op 17 maart 2015 werd aangeboden aan minister Kamp. Platform31 organiseerde hiervoor twee expertsessies waarin professionals uit de retail-, vastgoed- en overheidssector met ervaring in de tijdelijke retail, hun kennis bundelden. De denksessies werden georganiseerd in pop-up café Man Cave in Hoog Catharijne, Utrecht.

Wilt u bijdragen aan de ontwikkelingen rondom tijdelijke retail, of heeft u vragen over dit onderzoek, neem dan contact op met Arjan Raatgever.




Meer informatie


Voor meer informatie over deze publicatie kunt u contact opnemen met:

Arjan Raatgever
Arjan Raatgever
Senior projectleider

06 57 94 39 38