Met Pokémon sneller Nul-op-de-meter

‘Stroomversnelling mislukt’, kopte Cobouw vorige week. De doelstellingen zijn niet bereikt en samenwerking tussen partijen gaat nog niet goed, was zo’n beetje de insteek van het verhaal. Een transitie waar wij met z’n allen aan werken heeft naar mijn idee altijd tijd nodig. We moeten doorzetten.

Wat daarbij kan helpen is te leren van de huidige Pokémon Go-rage. We staan namelijk aan de vooravond van een ‘gamefication’ van serieuze doelen. Stel dat er Pokémon’s te vinden zijn bij de meest duurzame woningen in de stad? Of bij woningen met zonnepanelen? Het kan aan de eettafel tot interessante dialogen leiden tussen de tieners en hun ouders.

Meer dan 86% van alle Nederlanders maken op dit moment gebruik van een smartphone. Bij de jongeren nadert het bereik bijna 100%. Nederland loopt voorop in gebruik van social media. Dagelijks kijken 6,8 miljoen Nederlanders op hun facebook account. Ondertussen zijn we binnen de bouwsector aan het uitvinden hoe we consumenten kunnen bewegen om voor duurzame oplossingen te kiezen. En we worstelen met het vraagstuk om de bewoners van 7.6 miljoen woningen enthousiast gaan maken voor Nul-op-de-meter.

De oplossing ligt volgens mij in een combinatie van een aantal zaken. Maak samen met ‘bewonersspecialisten’ zoals leden van energiecoöperaties en marketeers samen met industrie een onweerstaanbaar aanbod. Dat aanbod dat niet alleen duurzaam en energiebesparend is maar vooral ook aanbod waarin de bewoners hun woonwensen herkennen.

Het tweede punt hierbij is dat het aanbod op elkaar dient te zijn afgestemd. Een slim nieuw dak met zonnepanelen, zal bijvoorbeeld complementair moeten zijn aan een installatie-update of een isolatieaanpak. Zo zorgen wij ervoor dat de bewoners geen spijt krijgen van de door hen gemaakte keuzes. Maar we moeten in de bouwsector vooral gaan leren van de crossovers. Zie hoe Pokémon in no time hele volksstammen in zijn greep weet te krijgen. Kijk bijvoorbeeld hoe Philips geen hardware meer verkoopt maar services, zoals licht. Hoe Coolblue de snelst groeiende retailer is van Nederland door vooral te stellen dat de klant centraler staat dan centraal en dat vooral doet met behulp van een slimme ict-infrastructuur. Wie weet is Pieter Zwart (CEO van Coolblue) in een aantal jaren de grootste duurzame aanbieder van woondromen, met aan zijn zijde Pikachu als CIO (Chief Inspiration Officer).

peterlinders-blog-pokemon-01-1
Tekening © Peter Linders

Deze blog van Peter Linders is eerder gepubliceerd in Cobouw.