Vergunninghouders ondernemen in leegstaande winkelstraten

Ondernemerschap voor vergunninghouders, culinaire hoogstandjes, muziek en dans. Alles kwam samen op de Pop-Up BAZAR in Leidschendam. Voor de Platform31-verkenning naar de kansen van ondernemerschap voor vergunninghouders sprak ik onder andere met Shervin Nekuee, socioloog en programmamaker. Het festival stond in het teken van cultuur, verbinding, ondernemerschap, en leegstaande winkels. Wat die met elkaar te maken hebben legt Shervin Nekuee aan mij uit. “Voor veel nieuwe Nederlanders die gevlucht zijn is ondernemerschap echt een kans. Veel willen een eigen onderneming beginnen in iets dat ze voorheen deden. Tegelijk zijn er veel leegstaande winkels, maar de huurprijzen zijn erg hoog en dat is een gemiste kans."

Niet geheel toevallig vindt de Pop-Up BAZAR plaats in een leegstaand winkelpand. Diverse ondernemers zetten hun kraampjes uit. Er worden workshops gegeven in muziek en dans, er is een proeverij met wijn uit Afghanistan en een koffiebrander die koffiebonen uit Ethiopië importeert. Shervin Nekuee legt uit. “Door de toenemende online verkoop lopen winkelstraten leeg. Om daar tegenop te boksen kunnen winkels iets extra’s bieden aan klanten. Door het verhaal achter de producten te vertellen en zo een ervaring toe te voegen aan de winkelstraat. Dat maakt de winkelstraat weer aantrekkelijk. Dan komen mensen straks voor de beleving terug, die je online niet krijgt”.

Eén van de startende ondernemers vertelt mij: “De winkelhuurprijzen zijn te hoog, al helemaal voor ondernemende vergunninghouders. Banken geven minder snel een lening aan een vluchteling. Zij zien dat als een risico en vertrouwen er minder op dat de lening wordt terugbetaald”. In het huidige beleid voor vergunninghouders kan een vergunning na 5 jaar ingetrokken worden als de situatie in het land van herkomst verbeterd is. Dat biedt geen van de partijen zekerheid. De Pop-Up BAZAR was zo tegelijk een manier om dit te agenderen. Lege winkelstraten kunnen weer aantrekkelijk gemaakt worden en ondernemende vergunninghouders krijgen de kans zich te profileren. Bovendien wordt de winkelstraat zo een brug tussen diverse groepen die niet vaak met elkaar in contact komen. Het mes snijdt aan twee kanten!

Meer informatie

Samen met Esseline van de Sande startte Shervin Nekuee afgelopen jaar de ‘Stadscoalitie’, bedoeld om netwerken te stimuleren waarmee vluchtelingen hun sociaal en economisch kapitaal beter kunnen benutten. De Pop-Up BAZAR was hier onderdeel van en werd in samenwerking met gemeente Leidschendam-Voorburg en MKB-Voorburg georganiseerd.

Platform31 verkent momenteel de kansen van ondernemerschap voor vergunninghouders. Hiervoor gaan we in gesprek met diverse ondernemende vergunninghouders. Eind van de zomer volgt als eerste product een longread over dit onderwerp.