Een cloud vol brievenbussen

De termijn voor het invullen van het Belastingformulier is alweer lang achter de rug. Voor mij is dat het jaarlijkse administratieve dieptepunt. Het is het moment van bonnetjes, formulieren en overzichten… Waar je vroeger verschillende overzichten op de deurmat kreeg, is het nu een rondgang in ‘the cloud’: eerst inloggen in ‘mijn persoonlijke brievenbusje’ bij de salarisadministratie om mijn jaaroverzicht te downloaden, dan digitaal een bezoekje brengen aan de twee banken waar ik rekeningen heb, dan even de cursusverklaring downloaden bij het online opleidingsinstituut waar ik een cursus volg.

Al die ongevraagde ‘persoonlijke accounts’, met elk hun eigen gebruikersnaam, wachtwoord en inlogwijze, spelen mij parten. Het is niet mijn onkunde, maar mijn onwil die me dwars zit. Ondanks de persoonlijke betiteling ‘mijn account’ heb ik het gevoel dat de overzichten niet naar mij toekomen, maar dat ik naar hen toe moet komen. Natuurlijk krijg ik wel per e-mail met een melding ‘uw persoonlijke overzicht klaar staat in uw account’, maar als ik daarop klik ben ik niet in mijn persoonlijke brievenbus, maar sta ik er net voor: moet ik mijn sleutel zoeken en vervolgens mijn brievenbus openen.

Maar goed, als ik mijn onwil doorslik, dan kan ik mijn bos aan online brievenbussen prima aan. Zolang ik maar af en toe een waarschuwing krijg dat er een brief voor mij klaarligt in mijn persoonlijke brievenbus. Uit de berichten van de Nationale Ombudsman blijkt dat lang niet altijd het geval, met schulden tot gevolg. Het is een mooi voorbeeld van ‘Weten is nog geen doen’, zoals de WRR stelt. Rationeel weet je dat je af en toe even je brievenbussen moet checken, maar wanneer denk je er aan?

En dan nog. Het probleem reikt verder. Er is een grote groep mensen die het moeilijk vindt om hun administratie op orde te houden, brieven niet goed begrijpt en het bijvoorbeeld lastig vindt om via de kaartjesautomaat een treinkaartje te kopen. Hoe is het voor hen om deze online tocht langs hun digitale brievenbussen te maken? Leuker kunnen we het niet maken, zoals de Belastingdienst zegt, maar wel makkelijker. Onder dat motto zijn er tal van ‘verbeteringen’ doorgevoerd. En dat is zeker waar, maar niet voor iedereen. En wat doen we voor die mensen, om het voor hen ook makkelijker te maken?