Buren zijn beste ambassadeurs


Marieke Jonker-Verkaart – 20 oktober

In de straat waar ik woon wordt flink wat af geklust. Altijd staat er wel een huis in de steigers, met busjes van bouwbedrijven geparkeerd en klussers die met frisse energie in de weer zijn. Ik betrap mijzelf er regelmatig op dat ik, zodra de klus geklaard is, het opgeknapte huis bekijk met een gevoel van bewondering en jaloezie. Dat ziet er goed uit. Om vervolgens de buurman of -vrouw te spreken die apetrots vertelt over de nieuwe keuken (lekker modern!), de prachtige uitbouw (wat een ruimte!) of warme voeten (zo comfortabel!). Dat wil ik ook. Het liefst zo snel mogelijk. En daar zit ‘m precies de crux.

Het aanstekelijke enthousiasme van mijn buren over hun opgeknapte woning maakt dat ik het ook wil. Je ziet het direct, en het overtuigt. Buren, vrienden en familie zijn de beste verleiders om ook iets aan de eigen woning te gaan doen. Veel meer dan professionals die met folders langs de deur gaan. En hoewel de gemeente vaak als betrouwbare partij wordt beschouwd, kan ook die niet op tegen de ervaringen uit de directe vrienden- en familiekring. Dit werkt niet alleen zo bij mij, maar bij de meeste Nederlanders, zo blijkt uit onderzoek.

In ons aanjaagprogramma voor particuliere woningverbetering, Renovatiesprong, houden we rekening met dit gegeven. We ontwikkelen met een paar steden, een landelijk platform van innovatieve fabrikanten en lokale uitvoerders, aanbod op maat voor particuliere eigenaren en VvE’s. Dit aanbod bevat maatregelen gericht op verbetering van wooncomfort, woninguitbreiding en levensloopbestendigheid. Via een makkelijk te gebruiken digitale tool krijgen eigenaren hun woning/pand in beeld en vullen hun woonwensen in. Het aanbod op maat wordt vervolgens direct getoond (inclusief de uitvoerders in de regio, garanties, prijzen etcetera).

Om niet in de bekende valkuil te stappen waarbij we een prachtig innovatief aanbod creëren dat vervolgens niemand afneemt, zetten we de woonwensen centraal. En in de verleidingsstrategie starten we met de benadering van bij ons bekende kansrijke VvE’s en welwillende woningeigenaren. Met een olievlekwerking vanuit deze startgroep wordt de bekendheid (en hopelijk het enthousiasme) richting andere eigenaren en VvE’s verspreid.

Renovatiesprong is in de steden Rotterdam en Den Haag gehonoreerd als Innovatieve Aanpakken door de VNG. Deze steden richten hun pijlen op VvE’s in naoorlogse flats. Met deze focus start de Renovatiesprong. Maar het streven is om de aanpak op te schalen: hoe meer steden meedoen met andere (veelvoorkomende) woningtypen, hoe groter de sprong in de renovatie van de Nederlandse particuliere woningvoorraad!