sBinnenstad – tijd voor realisme en actie!

Er zijn nog steeds veel mensen zijn die denken dat de huidige dip in de detailhandel een tijdelijke is. Dat we, na een paar mindere jaren, vanzelf weer vette jaren zullen krijgen.
Helaas, zou ik willen zeggen. De oorzaken van die dip zijn naar mijn mening divers en van structurele aard. Dat vraagt om grootschalige verandering in zowel ons denken als ons handelen.

Eerst maar eens over dat denken. Er bestaat een aantal mythen rondom simpele oplossingen voor binnensteden. De parkeertarieven omlaag. Niet meer afhankelijk zijn van winkelketens en uitsluitend leuke lokale winkels openen. Meer subsidie van de overheid. Wijziging van de bestemming van grote delen van de binnenstad, de buitenruimte aanpakken bijvoorbeeld door vergroening. De Primark, de Bijenkorf en de Mediamarkt naar de stad halen. Gewoon even doen, dan zullen oude tijden herleven! Voor al deze maatregelen zijn net zoveel voor- als tegenstanders te vinden. De een met nog dikkere rapporten onder de arm dan de ander. Alleen… die gaan zelden of nooit over die binnenstad waar we het dit keer over hebben, in mijn geval Vlaardingen. Eén constante mythe in alle discussies is dat de overheid toch in staat moet zijn om de meeste problemen op te lossen. Ik zeg dan “gelukkig niet!”. We proberen de afgelopen jaren juist op allerlei terreinen een beetje los te komen van de “overheid als geluksmachine”.

En dan kom ik op dat handelen. De tijd is voorbij dat de winkelier of horecaondernemer zijn of haar winkel ’s morgens opende, hem ’s avond sloot en er vanzelf voldoende klanten binnen kwamen. Uitsluitend het bieden van voldoende toegevoegde waarde zorgt ervoor dat de klant langskomt en langs blijft komen. Of het nu het juiste product, de juiste dienst of het goede advies is, uiteraard in combinatie met een prettige bediening, daarvoor neemt de klant de moeite naar de binnenstad te gaan. Maar denken we daar wel genoeg over na? Hoe maakt de klant zijn of haar reis van huis naar de binnenstad en terug? Eigenlijk zijn reis van huis naar huis in een tijd waarin hij of zij ook vanuit datzelfde huis kan kopen.

Alles wat bijdraagt aan een goede klantbeleving moet versterkt worden. Alles wat dat niet doet, moet worden weggenomen. Dat lijkt een open deur, maar mijn ervaring is dat we maar zeer beperkt kennis hebben wat “onze klanten” ervaren bij hun bezoek. Doe onderzoek! Ga na wat de klant ervaart! Niet alleen wat hij denkt maar ook wat hij voelt, waar bij blij van wordt en vooral ook waar hij afhaakt! De essentie is: “Ken je klant, deel je kennis en werk samen!”

Dan volgen, uiteraard na een grondige analyse, de maatregelen vanzelf. En dat zijn niet alleen maatregelen die de winkelier óf de gemeente kan treffen. Het zijn acties die alle partijen gezamenlijk moeten nemen. Vanuit hun eigen rol en verantwoordelijkheid en vooral vanuit een gedeelde ambitie.

We werken in Vlaardingen sinds 2013 samen met alle betrokkenen, inwoners, winkeliers, horecaondernemers, woningbouwcorporaties, onderwijsinstellingen, parkeergarage-eigenaar en gemeenten. Het feit dat deze aanpak ook in de Retail deal gekozen is, is wat mij betreft een groot compliment aan alle deelnemers die meewerken aan de plannen voor een vernieuwde Vlaardingse binnenstad!